I jakten på fler kunder, leads och ökade marknadsandelar famlar många företag i att hitta rätt plattform för outbound, CRM-system med integrationsmöjligheter, SEO, emailmarknadsföring, webinars med mera.
Det tillkommer nya MarTech lösningar på marknaden hela tiden och den översvämmas av automation, LinkedIn outreach med mera.
Länge var telefonen och mötesbokning bästa sättet att nå beslutsfattare. Nu har dessa tröttnat på kalla meningslösa samtal out of the blue, så antingen har man en gatekeeper eller så svarar man inte längre i telefon.
Öpnningsfeekvensen på email och leadsgenerering på dem har sakta dalat i konverteringsgrad.
Förr kunde man konvertera beroende på listan kvalitet 5-10%, det blev snart 3% och närmar sig med snabb hastighet 0-1%.
Nästa fluga blev konverterande landningssidor med kundreferenser, som skapade en känsla av trygghet inför köp.
För att inte tala om alla automatiserade LinkedIn meddelanden som kommer i tid och otid.
Men en sak är säker. Ju fler lösningar som vi företag använder oss av, desto mer motståndskraftiga blir också mottagaren tills effekten uteblir.
Så vad ska man göra?
Svaret är H2H som kan stå för human to human eller heart to heart.
Äkta autentiska relationer och kontakter som leder till mer business. Har man kundfokus och är engagerad i kunderna med kundens bästa för ögonen så skapas det magi.
Därför är nätverkande en bidragande faktor och en nyckel för fler och starkare realtioner som leder till affärer i framtiden.